Csontritkulás - korunk "néma járványa"



Október 20. az Egészségügyi Világszervezet (WHO) naptárában a csontritkulás világnapja. A "néma járvány" - így is emlegetik ezt a betegséget, amely világszerte több százmillió embert sújt és hazánkban is a lakosság 7-10 százalékát érinti. A csontritkulás az utóbbi évtizedekben kiemelkedő és egyre súlyosabb népegészségügyi problémává vált. Újabb adatok szerint a csontritkulásra visszavezethető halálozás világméretekben már összemérhető a mell- és nőgyógyászati daganatok okozta halálozással. A csontritkulás legfőképpen nőket érintő probléma. Ezért nagyon fontos, hogy elsősorban ők ismerjék meg a csontok egészségével, a csontritkulás megelőzésével kapcsolatos alapvető információkat.

 

Néhány tévhit a csontritkulással kapcsolatban

 

  1. 1. Tévhit: A csontritkulás csak az idős korosztály betegsége:
  2. A csontritkulás nemcsak az idősebb korosztályt fenyegeti. A csontképzés-csontbontás egyensúlyának felbomlása, a csontvesztés felgyorsulása már korábban, 35-40 éves kor környékén elkezdődik.
     
  3. 2. Tévhit: A kalcium az egyetlen hatóanyag, amely nélkülözhetetlen a csontok számára:
  4. A tévhit onnan ered, hogy a csontokban van a szervezet kalcium-tartalékainak 90%-a. Azonban a csontok egészségmegőrzésében a kalciumon kívül a D-vitaminnak is jelentős szerepe van. A D-vitamin segíti a kalcium csontokba való beépülését.
     
  5. 3. Tévhit: A szükséges napi kalciummennyiség a táplálkozással bevihető a szervezetbe:
  6. A felmérések szerint a hazai táplálkozási szokások mellett az átlagos kalciumbevitel Magyarországon a felnőtt embereknél nem haladja meg a napi 500-600 mg-ot. (Népjóléti Közlöny 1997/19). A fennmaradó kalciumszükséglet (kb. 400-500 mg) fedezéséhez a napi étkezés mellett egy átlagos hölgynek el kellene fogyasztania legalább: 2,25 kg fehér kenyeret vagy 0,5 kg sovány túrót vagy1 kg karalábét vagy1,3 kg céklát. (Forrás: Dr. Bíró, Dr. Lindner: Tápanyagtáblázat, Medicina, 1998.) Tehát az átlagos napi táplálkozással nem (vagy nehezen) fedezhető a szervezet kalciumszükséglete, ezért különösen figyelni kell a kiegészítő kalciumpótlásra.
     
  7. 4. Tévhit: A kialakult csontritkulás kezelése kizárólag vényes gyógyszerekkel történik: A kialakult csontritkulás kezelésében a vényes gyógyszerek mellett nagyon nagy jelentősége van a kiegészítő kalcium- és D-vitamin-pótlásnak, amelyet a Magyar Osteoporosis és Osteoarthrológiai Társaság (MOOT) terápiás ajánlása is alátámaszt.
  8.  
A csontépítési - csontbontási folyamatok egyensúlyát veszélyeztető tényezők

 

Alkati tényezők: A sovány testalkat egy, a csontok hosszú távú egészségét negatívan befolyásoló tényező. Azt jelezheti, hogy fiatal korban csekély "maximális csonttömeget" épített fel, amelyből a természetesen bekövetkező csontvesztés esetén is könnyen lehet csonttörés. A későn jelentkező első havi vérzés hormonháztartási problémákat jelez, ami hátrányosan befolyásolja a fiatalkori csontépítést.

 

Életmódbeli tényezők:

  • Dohányzás, túlzott kávé- és koffeintartalmú italok (pl. kóla), alkohol fogyasztása: ezek az élvezeti szerek szabályos "kalciumrablók". Jellemző, hogy vagy serkentik a kalcium gyors kiürülését a szervezetből, vagy akadályozzák annak megkötését a csontokban. Például már egy csésze kávé akár 8-10%-kal is növelheti a kalciumszükségletet, valamint tannintartalma csökkenti a csontépítéshez nélkülözhetetlen nyomelemek felszívódását is.
  • Ülő életmód (pl. irodai munka), rendszertelen testmozgás: A csontozat rendszeres terhelése (pl. séta, kocogás, futás, de az egyszerű járás is) a csontképzés fontos ingere, amelynek hiányában gyorsabban felborul a kényes egyensúly.
  • Kevés szabadban, napfényen töltött idő: a természetes fény, a napsugárzás egy összetett mechanizmuson keresztül segíti a táplálékokból történő kalcium-felvételt. A nap ultraibolya sugarainak köszönhetően képződik ugyanis a bőrben a D-vitamin, amely nélkülözhetetlen a kalcium felszívódásához, hasznosulásához.
  • Gyakori fogyókúra: Minden egyoldalú táplálkozás, amelyeket ilyen esetekben ajánlani szoktak, kedvezőtlen a csontok egészsége szempontjából, és a csontépítéshez nélkülözhetetlen hatóanyagok hiányát eredményezheti.

 

A csontképzéshez nélkülözhetetlen kalcium és D-vitamin

 

Kalcium
A kalcium az emberi test számára elengedhetetlenül fontos ásványi anyag. Ez csontjaink fő alkotója. Amennyiben nincs elegendő kalcium a vérben, a szervezet a csontokból vonja el azt. Ez pedig a csontok meggyengüléséhez, szilárdságuk elvesztéséhez vezethet. A hazai táplálkozási szokások alapján számolt átlagos kalciumbevitel Magyarországon nem haladja meg a napi 500-600 mg-ot (Népjóléti közlöny 1997/19), ami jóval elmarad a napi ajánlott beviteltől. Mivel szervezetünk önmaga nem tud kalciumot előállítani, így nekünk kell gondoskodnunk annak rendszeres és kielégítő mennyiségű beviteléről.
 

D-vitamin
A kalcium felszívódásához, csontokba való beépüléséhez elengedhetetlenül fontos a meghatározott mennyiség? D-vitamin. Szervezetünkben a D-vitamin növeli a kalcium-felszívódást a belekből, csökkenti a szervezet kalcium ürítését, valamint a vázrendszerben elősegíti a csontképzést. A 60-65 év felettiek D-vitamin-hiánya továbbra is a világ országainak, így Magyarországnak is az egyik legfontosabb egészségügyi problémája. Hazánkban a 60 év felettiek egyharmada D-vitamin-hiányos. A napi D-vitamin bevitelnek gyermek-és serdülőkorban 600-1000 nemzetközi egységet (NE), felnőttkorban pedig a napi 2000 NE-t (Magyar Orvos Szupplementum, 2014) kell elérnie az egészséges csontszövet felépítése és fenntartása érdekében.



vissza

© Copyright 2012 Béres Gyógyszergyár Zrt.

Increst Communication

Irány a webáruház

Webáruház

Tovább