Vízben oldódó vitaminok

Az egészség megőrzésének egyik legfontosabb eleme a kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás. A kiegyensúlyozott táplálkozás fedezi az energia- és tápanyagszükségletet, biztosítja a tápanyagok megfelelő arányát, a változatos (vegyes) táplálkozás pedig a különböző élelmiszercsoportok, ételek jelenlétét jelenti az étrendben. Táplálékaink kb. 40-féle tápanyagot szolgáltatnak a szervezet számára. Ezek elsődleges szerepük szerint lehetnek testfelépítők (fehérjék, ásványi anyagok), energiaszolgáltatók (zsírok, szénhidrátok) és szabályozók (vitaminok, nyomelemek). A vitaminokból és a nyomelemekből a szervezet napi igénye rendkívül csekély, néhány mikrogrammtól a néhány 100 milligrammos tartományig terjed, tehát bőven alatta van még az 1 grammnak is. Mégis, rendkívül kis mennyiségű előfordulásuk ellenére, elégtelen bevitelük zavarokat okoz az élettani működésekben, teljes hiányuk pedig összeegyeztethetetlen az élettel.



B1-vitamin (tiamin)

Mi a szerepe a szervezetben?
Részt vesz a szénhidrát-anyagcsere szabályozásában és az idegrendszer energiaellátásában.


Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban jó tiamin-források az élesztő, az olajos magvak, a barna kenyér, a szárított lencse, a tojássárgája, a sertésmáj és -vese.


Kit fenyeget B1-vitamin-hiány és mit okoz a hiányállapot?
Hiánya enyhébb formában fáradtságot, memóriaromlást, alvászavart, nyugtalanságot okoz, súlyos esetben a beriberi nevű, idegrendszeri zavarokat és szívelégtelenséget okozó betegség fejlődik ki, ami manapság a fejlett országokban ritka, de sajnálatos módon a fejlődő országokban számos gyermeket érint. Mivel a tiamin jórészt a gabonaszemek héjában található, a beriberi elsősorban azokon a területeken fordul elő, ahol túlnyomóan alacsony kiőrlésű gabonát használnak, fogyasztanak (fehér kenyér, fényezett rizs). Súlyosabb B1-vitamin-hiányt okozhat az idült alkoholfogyasztás, de kisebb mértékű hiány felléphet erőteljes fizikai munka, lázas állapot, tartós hasmenés kapcsán is. Magyarországi felmérések szerint főképp idősebb korban a bevitel alatta van a szükségletnek, és 10% felettire becsülik a B1-vitamin-hiányban szenvedők számát.


Milyen mennyiségű B1-vitaminra van szükségünk?
Felnőttkorban 1,1 mg a napi B1-vitamin-szükséglet.


Mi lehet a túlzott B1-vitamin-bevitel következménye?
A B1-vitamin az előzőekben említettnél lényegesen nagyobb adagokban (100 mg) sem okoz toxikus mellékhatást.



B2-vitamin (riboflavin)

Mi a szerepe a szervezetben?
Különböző anyagcsere-folyamatok szabályozásában vesz részt és nélkülözhetetlen a sejtlégzéshez.


Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban jó riboflavin-források a tej és a tejtermékek, a máj, a hús, a zöldségfélék és a teljes kiőrlésű lisztből készüli pékáruk.


Kit fenyeget B2-vitamin-hiány és mit okoz a hiányállapot?
Hiánya – amelyet leggyakrabban elégtelen táplálkozás okoz – a szájzug nyálkahártyájának berepedéséhez, bőrelváltozásokhoz (vöröses, hámló területek, zsíros faggyúval telt szőrtüszőkkel) vezet.


Milyen mennyiségű B2-vitaminra van szükségünk?
Felnőttkorban 1,4 mg a napi szükséglet.


Mi lehet a túlzott B2-vitamin-bevitel következménye?
Túladagolástól még lényegesen nagyobb dózisok (>100 mg) bevételekor sem kell tartani.



B3-vitamin (nikotinamid, niacin)

Mi a szerepe a szervezetben?
Nélkülözhetetlen a sejtlégzésben részt vevő enzimek működéséhez.


Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban jó niacinforrások a húsok, a máj, a tej, az élesztő, a zöldség- és gabonafélék (kivétel a kukorica).


Kit fenyeget B3-vitamin-hiány és mit okoz a hiányállapot?
Hiánya – amely leggyakrabban az egyoldalú, kukoricán alapuló táplálkozásra vezethető vissza – a pellagrának nevezett, szájnyálkahártya-, nyelv- és bőrgyulladással, hasmenéssel, zavartsággal és memóriazavarral járó betegséget okozza.


Milyen mennyiségű B3-vitaminra van szükségünk?
Felnőttkorban 16 mg a napi szükséglet.


Mi lehet a túlzott B3-vitamin-bevitel következménye?
Akár 1 g (=1000 mg) mennyiséget is be lehet venni mellékhatás veszélye nélkül.



Folsav (B4-vitamin)

Mi a szerepe a szervezetben?
Bioszintetikus és egyéb átalakító folyamatok nélkülözhetetlen résztvevője. Szükséges többek között a vérképzéshez is. Az elmúlt évtizedben igazolódott, hogy a fogamzás előtti és a terhesség alatti megfelelő folsavpótlással több súlyos magzati fejlődési rendellenesség kockázata jelentősen mérsékelhető.


Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban jó folsavforrások a zöldségek és a főzeléknövények.


Kit fenyeget folsavhiány és mit okoz a hiányállapot?
Hiánya  amelyet elsősorban konyhatechnikai veszteség (hosszú idejű főzés) és felszívódási elégtelenség okoz  vérszegénységhez vezet. Becslések szerint a magyar lakosság körében a folsavhiány előfordulása elérheti a 20%-ot.


Milyen mennyiségű folsavra van szükségünk?
Gyermekkorban kortól függően 25-200 mikrogramm, felnőttkorban 200 mikrogramm a napi szükséglet. Terhességben az eddigi adatok szerint 400-800 mikrogramm folsav napi bevitele ajánlott.


Mi lehet a túlzott folsavbevitel következménye?
Bár a folsav nagy dózisban sem toxikus, kiegészítésképpen legfeljebb napi 1000 mg (1 mg) fogyasztása ajánlható, mert e fölött dózis zavarhatja egyes gyógyszerek hatását, és elfedheti pl. a B12-vitamin-hiány tüneteit.



B5-vitamin (pantoténsav)

Mi a szerepe a szervezetben?
Az úgynevezett koenzim-A alkotójaként számos energia felszabadító vagy felépítő jellegű biokémiai reakciót szabályoz.


Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban jó pantoténsav-források a hüvelyesek, a húsok, a máj, a gabonafélék.


Kit fenyeget B5-vitamin-hiány és mit okoz a hiányállapot?
Hiánya fáradékonyságot, fejfájást, émelygést, alvászavart, súlyosabb esetben a végtagok zsibbadását, izomgörcsöket okoz. Megfelelően vegyes táplálkozás mellett emberben klinikai hiányállapot ritkán alakul ki. Megerőltető fizikai aktivitás, tartós stresszhelyzet azonban ehhez vezethet.


Milyen mennyiségű B5-vitaminra van szükségünk?
Felnőttkorban 6 mg a napi szükséglet.


Mi lehet a túlzott B5-vitamin-bevitel következménye?
Nagy dózisai (500 mg) sem okoznak mellékhatást.



B6-vitamin (piridoxin)

Mi a szerepe a szervezetben?
Számos anyagcsere-folyamat szabályozásában vesz részt, nélkülözhetetlen az idegrendszer működéséhez, a bőr anyagcseréjéhez és a vérképzéshez.


Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban jó piridoxin-források a húsok, a máj.


Kit fenyeget B6-vitamin-hiány és mit okoz a hiányállapot?
Hiányát leggyakrabban hiányos táplálkozás, gyógyszerhatás (pl. hormonális fogamzásgátlók), rendszeres alkoholfogyasztás okozza. A B6-vitamin-hiány következtében bőr- és nyelvgyulladás, vérszegénység és  különösen csecsemőkben és kisgyermekekben  görcsállapot léphet fel.


Milyen mennyiségű B6-vitaminra van szükségünk?
Felnőttkorban 1,4 mg a napi szükséglet.


Mi lehet a túlzott B6-vitamin-bevitel következménye?
Heveny mérgezést nagy dózisban sem okoz. Felnőtteknél 200 mg hosszantartó szedése kapcsán idegrendszeri mellékhatásokat észleltek. Gyermekeknél ilyen adat nem ismert, mivel azonban a B6-vitamint hányingercsillapítóként is alkalmazzuk és sok háztartásban megtalálható gyógyszer, gondoskodni kell róla, hogy gyermek ne férhessen hozzá.



B12-vitamin (cianokobalamin, hidroxikobalamin)

Mi a szerepe a szervezetben?
Nélkülözhetetlen a sejtek növekedéséhez, a sejtosztódáshoz és a vérképzéshez.


Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban jó B12-vitamin-források az állati eredetű táplálékok (pl. kefir, joghurt, sajtok, húsok, máj, vese, tojás, hal). A növények nem tartalmaznak B12-vitamint.


Kit fenyeget B12-vitamin-hiány és mit okoz a hiányállapot?
Hiánya  amely leggyakrabban táplálkozási elégtelenségben (pl. szigorúan vegetáriánus anyák kizárólag szoptatott csecsemőinél), felszívódási zavarban léphet fel – úgynevezett vészes vérszegénységhez vezet. Hiánybetegsége vegyes táplálkozás mellett ritkán lép fel, mert a szervezet raktárai hónapokra elegendőek.


Milyen mennyiségű B12-vitaminra van szükségünk?
Felnőttkorban 2,5 mikrogramm a napi szükséglet.


Mi lehet a túlzott B12-vitamin-bevitel következménye?
A B12-vitamint szájon át történő alkalmazás során nem lehet túladagolni.

 



H-vitamin (biotin)

Mi a szerepe a szervezetben?
A biotin a zsírok és a szénhidrátok anyagcseréjéhez nélkülözhetetlen enzimalkotó. A bélbaktériumok állítják elő.


Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban jó biotin-források a máj, a paradicsom, az élesztő, a tojássárgája. Érdekesség, hogy a nyers tojásfehérjében található egyik összetevő, az avidin gátolja a biotin felszívódását. E kedvezőtlen hatást a tojás főzése, sütése megszünteti.


Kit fenyeget biotinhiány és mit okoz a hiányállapot?
Biotin-hiányt mesterséges táplálás, felszívódási zavar okozhat. Tünetei nem jellegzetesek: fáradékonyság, izomfájdalmak, étvágytalanság, esetleg vérszegénység.


Milyen mennyiségű biotinra van szükségünk?
Felnőttkorban 50 mikrogramm a napi szükséglet.



C-vitamin (aszkorbinsav)

Mi a szerepe a szervezetben?
Az egyik legismertebb vitamin. Nélkülözhetetlen a kötőszövetek, a csontszövet, a fogak képződéséhez, a sebgyógyuláshoz, és számos más anyagcsere-folyamathoz, pl. a vas felszívódásához.


Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban jó C-vitamin-források a zöldpaprika, a saláta, a brokkoli, a kelbimbó, a burgonya, a csipkebogyó, a friss gyümölcsök. A főzés, a sütés, a tartós áztatás, a főzővíz leöntése, az ételek ismételt melegítése jelentős aszkorbinsav-veszteséget okoz.


Kit fenyeget C-vitamin-hiány és mit okoz a hiányállapot?
Hiánybetegsége a skorbut, amelynek legjellemzőbb jele bevérzések megjelenése testszerte. Enyhébb C-vitamin-hiányra utal a folyamatos fáradtság- és gyengeségérzet, az ingerlékenység, az étvágytalanság és a súlyvesztés. Fokozott C-vitamin-igénnyel jár a szellemi és fizikai igénybevétel, a lázas állapot, a stressz, a betegségek, műtétek utáni lábadozási időszak.


Milyen mennyiségű C-vitaminra van szükségünk?
Felnőttkorban 80 mg a megállapított napi szükséglet.


Mi lehet a túlzott C-vitamin-bevitel következménye?
Bár az aszkorbinsav nagy dózisban sem toxikus, az 1000 mg-ot tartósan meghaladó napi bevitel hajlamosít a vesekőképződésre és vastúlterhelést okozhat, ezért nem ajánlható.




vissza

© Copyright 2012 Béres Gyógyszergyár Zrt.

Increst Communication

Irány a webáruház

Webáruház

Tovább