Ásványi anyag ABC

Az ásványi anyagokat és a nyomelemeket alapvetően az különbözteti meg egymástól, hogy milyen mennyiségben vannak jelen a szervezetben. Az ásványi anyagok nagyobb mennyiségük okán viszonylag könnyebben fellelhetők, a nyomelemeket azonban csak nyomokban lehet kimutatni, azaz nagyon kevés van belőlük testünkben. Innen ered az elnevezés. Az ásványi anyagokat nevezik makroelemeknek is, a nyomelemeket pedig mikroelemeknek.



Kalcium

Mi a szerepe a szervezetben?
A kalciumról leginkább az ismert, hogy a csontszövet – talán legfontosabb – alkotója. Meg kell említeni azonban, hogy a kalcium ezen kívül azért is tölt be központi szerepet a szervezetben, mert nélkülözhetetlen többek között az izom-összehúzódáshoz, az idegi ingerületvezetéshez, a hormontermeléshez, a véralvadáshoz, továbbá részt vesz a sejteken belüli információ-továbbításban és számos enzim szabályozásában.


Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban a legjobb kalciumforrások a tejtermékek. Ugyanakkor a tengeri halakban és a leveles zöldségekben is említésre méltó mennyiségben fordul elő.


Kit fenyeget kalciumhiány és mit okoz a hiányállapot?
A kalciumhiány leggyakoribb oka az elégtelen bevitel, esetenként az elégtelen D-vitamin-ellátottság. A súlyos kalciumhiány görcsökben, szívműködési zavarokban nyilvánul meg. Sokkal gyakoribb az enyhébb kalciumhiány, ami bőrhámlást, körömtöredezést okoz, de a csökkent kalciumbevitel legfontosabb hátrányos következménye fiatal korban a csontváz nem kielégítő mértékű fejlődése, 35 év felett pedig a csontok ásványianyag-tartalmának csökkenése.


Milyen mennyiségű kalciumra van szükségünk?

  • 4-10 éves korban 600-700 mg,
  • 10-18 éves korban 1300 mg,
  • felnőttkorban 1000-1300 mg,
  • várandósság és szoptatás idején 1200 mg a megállapított napi szükséglet (WHO).

 

Mi lehet a túlzott kalciumbevitel következménye?
2500 mg-ot tartósan meghaladó napi bevitel hajlamosít emelkedett vérkalcium-szintre a vesekőképződésre.

 



Kálium

A kálium körülbelül 150 grammnyi mennyiségben található meg a szervezetben, szinte kivétel nélkül a sejteken belül, a sejtplazmában oldva. Legfontosabb szerepei a nátriummal együtt az ingerület-átvitel, ennek elengedhetetlen eleme.

 

Mihez szükséges?

  • Sav-bázis egyensúly
  • Idegrendszeri ingerületek átvitele
  • Izomműködés
  • Sejtek energiaellátása

 

Mennyi szükséges belőle?
Felnőtteknek az ajánlott napi bevitel 2000 mg.

 

Miben található meg?
A kálium minden élelmiszerünkben megtalálható kisebb-nagyobb mennyiségben. Az állati eredetű termékek inkább nátriumot, a növényiek inkább káliumot tartalmaznak. A modern táplálkozástudományi ajánlások szerint érdemes a jobb nátrium-kálium aránnyal rendelkező növényeket előnyben részesíteni.

 

Hiányállapotok
Mai táplálkozásunk mellet hiányállapota nehezen alakulhat ki, főleg hányás, hasmenés szerepelhet az okok között. A szív működése zavarttá válik, izomgyengeség jelentkezik, a vesék működése károsodhat.

 

Túladagolás
A kálium túladagolása csak káliumkészítmények fokozott adagban való alkalmazása mellett képzelhető el. Ez napi 15-20 gramm kálium bevitelét jelenti, ekkor általános mérgezési tünetek lépnek fel.



Magnézium

Mi a szerepe a szervezetben?
A magnézium életfontosságú ásványi anyag. Nélkülözhetetlen több száz enzim megfelelő működéséhez, szükséges pl. minden energiaigényes folyamathoz, a fehérje- zsír- és szénhidrát-anyagcsere számos lépéséhez, az inzulintermeléshez.

 

Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban jó magnéziumforrások a burgonya, a zöldségek, a halfélék, a hüvelyesek.

 

Kit fenyeget magnéziumhiány és mit okoz a hiányállapot?
Magnéziumhiányt leggyakrabban a csökkent bevitel (diéta, fogyókúra), felszívódási zavarok (krónikus hasmenés), a fokozott magnéziumvesztés, valamint a megnövekedett szükséglet (terhesség, szoptatás ideje, sportolók) okozhat.

 

Milyen mennyiségű magnéziumra van szükségünk?
Felnőttkorban 375 mg a napi szükséglet.

 

Mi lehet a túlzott magnézium-bevitel következménye?
Nagy dózisok bevitele hasmenést okozhat. A napi szükségletet meg nem haladó mennyiségeknél mellékhatás előfordulásának valószínűsége minimális.



Nátrium

Az emberi szervezetben körülbelül 80-100 gramm nátrium található meg, bár fordított arányban, mint a kalcium és a foszfor esetén, hiszen nagyobb része oldott állapotban van, kisebb részét pedig a csontok, kötőszövetek raktározzák. A nátrium  szorosan összefüggve a káliummal – az úgynevezett ozmotikus nyomás fenntartásában fontos szerepet játszik. Ugyanilyen elengedhetetlen az idegrendszeri ingerületek átvitelénél is.

 

Mihez szükséges?

  • Sav-bázis egyensúly
  • Idegrendszeri ingerületek átvitele
  • Izomműködés
  • Szénhidrát- és fehérje anyagcsere
  • Folyadékháztartás szabályozása

 

Mennyi szükséges belőle?
Napi akár 3 g sóbevitel már elégséges. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint az aktuális ajánlott napi maximum érték 5 g só, ami egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg. Az európai országokban a tényleges napi sóbevitel ennél jóval magasabb, 9-12 g. Az OÉTI tanulmánya szerint Magyarországon elérheti a 15-20 grammot is.

 

Miben található meg?
A nátrium minden élelmiszerünkben megtalálható. Egyesekben már természetesen is, másokhoz az élelmiszeripar adagol további mennyiséget.

 

Hiányállapotok
Mai táplálkozásunk mellet hiányállapota nem alakulhat ki.

 

Túladagolás
A nátrium túladagolása (a fokozott sófogyasztás) többek között magas vérnyomás betegséget idézhet elő.



Jód

Mi a szerepe a szervezetben?
A jód pajzsmirigyhormonok alkotójaként tölt be életfontos szerepet szervezetünkben.

 

Mely élelmiszerekben található meg?
Jódban gazdag élelmiszerek a tengeri halak, a tengeri só.

 

Kit fenyeget jódhiány és mit okoz a hiányállapot?
Jódhiánya alakul ki, ha a napi bevitel <20 µg. Az enyhe jódhiány golyvát (pajzsmirigy-megnagyobbodás) okoz, a súlyos jódhiány gyermekeknél szellemi és fizikai visszamaradottsághoz (kreténizmus), felnőttkorban csökkent pajzsmirigyműködéshez vezet.

 

Milyen mennyiségű jódra van szükségünk?
Gyermekkorban kortól függően 40-150 µg, felnőttkorban 150 µg a napi szükséglet.

 

Mi lehet a túlzott jódbevitel következménye?
A napi szükségletet több mint 10-szeresen meghaladó jódbevitel esetén golyva alakulhat ki és megemelkedik a vérben a jódszint, gyomorirritáció léphet fel és bőreltérések jelenhetnek meg.



Foszfor

Mi a szerepe a szervezetben?

A foszfor az egyik legnagyobb mennyiségben jelenlévő elem a szervezetben. 85%-át a csontok tartalmazzák. De nemcsak mint szerkezeti alkotót ismerjük, hanem mint az energiaháztartás kulcselemét (a szervezet az energiát szerves foszfátkötésekben tárolja) is.

 

Mely élelmiszerekben található meg?
A táplálkozásban jó foszforforrások a hüvelyesek, az olajos magvak és a sajtok.


Kit fenyeget foszforhiány és mit okoz a hiányállapot?
Foszforhiány elsősorban kórházi körülmények között, súlyos betegségekhez társulva lép fel. A hétköznapi életben foszforhiány a többi ásványi agyaghoz képest lényegesen ritkábban fordul elő.


Milyen mennyiségű foszforra van szükségünk?
Felnőttkorban 700 mg a napi szükséglet.

 

Mi lehet a túlzott foszforbevitel következménye?
A túlzott foszforbevitel egyrészt gátolja a D-vitamin aktivizálását a szervezetben, másrészt a bélrendszerben csökkenti a kalcium felszívódását, és e két hatás együttesen kalciumvesztéshez vezet.




© Copyright 2012 Béres Gyógyszergyár Zrt.

Increst Communication

Irány a webáruház

Webáruház

Tovább