EGÉSZSÉGTIPPEK

Így lehetünk egészségesek a négy fal közt

Az ősz általában nem tesz jót az egészségi állapotunknak. Ilyenkor több kórokozó támad, miközben kevesebbet vagyunk szabad levegőn, ritkábban mozgunk, és zöldségből-gyümölcsből sem jut annyi, mint korábban. Van megoldás!

Ahogy jönnek a hidegebb hónapok, egyre kevesebbszer mozdulunk ki a szabad levegőre, és még több időt töltünk a négy fal között. A sűrűsödő mindennapok mellett kevésbé nyílik lehetőség mozgásra is, és általában az étrendünk sem jó irányba változik. A váratlanul ránk tört járványveszély miatt a bezártság kényszerűségből növekedett, de paradox módon ez jó hatással volt a táplálkozásunkra.

A NÉBIH, a Debreceni Egyetem és a TÉT Platform tavaszi kutatásából az derült ki, hogy bár az emberek átlagosan egy kilóval gyarapodtak a tavaszi karantén időszaka alatt, életmódjuk összességében pozitív irányba változott. Több zöldség és gyümölcs fogyott, ugyanakkor kevesebb nassolni való került az asztalokra, és az alkoholfogyasztás is háttérbe szorult. Több figyelmet kapott a főzés, színesebbé vált a táplálkozás és rendszeresebbé az étkezés. Jó lenne ezt a tendenciát megőriznünk!

Mi hiányzik télen?

A tapasztalat azt mutatja, hogy ősszel és télen – ahogy csökken a friss zöldségek-gyümölcsök választéka –, sokaknál előtérbe kerülnek a nehéz, túl zsíros, olajban sült fogások, és szívesen eszünk készételeket is. Ezekkel azonban kevesebb vitamin és ásványi anyag jut a szervezetünkbe, így lassacskán kimerülnek a készleteink. Érdemes tehát tudatosan törekedni arra, hogy télen is a könnyű ételeket, a zöldségeket, halakat, sovány húsokat részesítsük előnyben, és figyeljünk az egészségünk megőrzéséhez szükséges tápanyagok bevitelére.

A szervezetünknek télen is szüksége van az alábbiakra:

  • A-vitamin, B-vitaminok, C-, D-, E-, H-vitamin, folsav
  • cink, magnézium, kalcium, szelén, vas

Az A-vitaminnak például kiemelt szerep jut a látás folyamatában. B12-vitaminra, E-vitaminra, folsavra és cinkre többek között a DNS- láncok képződéséhez van szükségünk, az anyagcserénket pedig a B1– és B6-vitaminok, illetve a biotin (H-vitamin) is segítik. A csontrendszer felépítéséhez D-vitamin, kalcium és a magnézium is szükséges, a pajzsmirigyhormonok képződésében pedig a szelénnek van fontos szerepe. A C- és az E-vitamin, valamint a cink hatékony antioxidánsokként védenek a szabad gyökök káros hatásai ellen. A vas pedig számos enzim működéséhez nélkülözhetetlen.

„A hiánybetegségek megelőzésében komoly szerephez jut a létfontosságú tápanyagok pótlása. A mikrotápanyagokat komplex formában tartalmazó készítményeket a hétköznapi szóhasználatban multivitaminoknak hívjuk. Az ideális multivitamin komplex, lehetőség szerint tartalmazza az ember számára szükséges összes vitamint, ásványi anyagot és nyomelemet, valamint az alkalmazott dózisok a táplálkozási referenciaértékek (ajánlott napi beviteli értékek) közelében vannak, vagyis nem indokolt megadózisok alkalmazása. Az ilyen multivitaminra olyan biztonságos eszközként tekinthetünk, amely igazi szövetségesünk lehet az egészségmegőrzésben és a betegségek megelőzése érdekében kifejtett erőfeszítéseinkben” – mondja dr. Kónya Csaba, orvosigazgató.

Teljes egyensúlyban

A kiegyensúlyozott és vitamindús táplálkozás mellett az aktív élet is elengedhetetlen kelléke az egészséges életnek, akkor is, ha a négy fal közé kényszerülünk. Az otthon is végezhető mozgásformák közül a jóga például remek választás, de felülhetünk a rég nem használt szobabiciklire, vagy tornázhatunk, táncolhatunk is. A lényeg, hogy a benti lét ne jelenthessen semmiféle kifogást a napi mozgás elhagyására.

Ha egészségesen étkezünk, és mellé mozgunk is, már biztosan nyertesek vagyunk. De van még néhány trükk… Szellőztessünk gyakran akkor is, ha hidegebbre fordul az idő! Fordítsunk figyelmet a lelkünkre is, keressünk kellemes, pihentető elfoglaltságot. Vegyünk például egy forró fürdőt, gyújtsunk meg egy gyertyát, tegyük fel a kedvenc lemezünket, huppanjunk le a kanapéra egy régóta halogatott könyvvel vagy nézzünk meg egy jó kis filmet. A lelkünket a közösségi kapcsolatok, a közös élmények is építik, ezért még ha nehézkesebb is, ápoljuk kapcsolatainkat családtagjainkkal, barátainkkal. A szeretet távolról is megerősít!

Béres Egészség magazin – 2020. ősz/téli szám / szöveg: Pilling Róbert
Fotók: Pexels
Közzétéve: 2020.09.22

EZT AJÁNLJUK

TOVÁBBI TARTALMAK

Láz: mikortól kell csillapítani?

2020.09.21

Kihívások előtt áll immunrendszerünk

2020.09.25